سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوشال مدیا مارکتینگ یا SMM چیست ؟


Social Media Marketing یا بازاریابی رسانه های اجتماعی یکی از مدل های مارکتینگ آنلاین است که از امکانات شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار تبلیغاتی وب سایت ها استفاده می کند تا ترافیک ورودی به وب سایت را افزایش دهد و همچنین این مارکتینگ به شما کمک می کند تا با آنالیز عکس العمل کاربران خود، آن ها را بهتر شناسایی کنید.

SMM بر اساس مدل جستجوی ارگانیک و کسب و کار، هرچقدر فعالیت وب سایت و شبکه های اجتماعی متصل به آن بیشتر شود، رتبه وب سایت در موتورهای جستجو بالاتر می رود و در نتایج اولیه ظاهر می گردد.

با توجه به این حقیقت که حدود 90 درصد کاربران، فقط صفحه اول نتایج جستجو را مشاهده می کنند و حتی 70 درصد از این افراد تنها روی نتایج بعد از 3 نتیجه بالایی کلیک نمی کنند، این بسیار مهم است که جایگاه وب سایت شما کجاست.

SMM چه کمکی می کند؟

مهمترین کاری که سوشال مدیا مارکتینگ می تواند انجام دهد، آن است که ارتباط با کاربران را بهبود و دید و بازدید مشتریان را افزایش دهد.

SMM با ایجاد محتوای مفید، که مخاطبین آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، باعث می شود جامعه مخاطبین افزایش یابد و تعداد افرادی که با مجموعه شما در ارتباط هستند به صورت چشمگیری رشد یابد.

این نوع SMM که مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی (CRM اجتماعی) نامیده می شود؛ اگر کاربران با محتوای ارائه شده ارتباط خوبی برقرار کنند، می تواند به افزایش اعتبار و بازگشت سرمایه منجر شوند.

حال چطور باید از سوشال مدیا مارکتینگ استفاده کنیم؟

عمل سوشال مدیا مارکتینگ، بر قاعده های کلی بهینه سازی سوشال مدیا SMO

– Social Media Optimization) استوار است و این یعنی در جهت بهبود تصویر کمپانی شما در اذهان مخاطبینتان موثر است.

همچنین بطور مشابه باعث بهینه سازی در موتورهای جستجو می شود و بازدیدکنندگان منحصر به فرد را به وب سایت ارجاع می دهد.

چرا موتورهای جستجو برای شبکه های اجتماعی اهمیت دارند؟

پاسخ روشن است، به این دلیل که بسیاری از افراد از رسانه های اجتماعی خود برای جستجو استفاده می کنند و با به اشتراک گذاری لینک محتوای شما، منجر به ایجاد یک شبکه قوی از لینک ها می شوند.

سوشال مدیا مارکتینگ از دو راه می تواند در جهت بهینه سازی سوشال مدیا عمل کند:

  1. ارتقاء SMM های فعال
  2. ارتقاء SMM های منفعل

ارتقاء SMM های فعال به چه معناست؟

“سوشال مدیا مارکتینگ فعال” به معنی اضافه کردن لینک است که در شبکه های اجتماعی، افراد را به محتوای موجود در وب سایت شما هدایت می کند. (با اضافه کردن دکمه های اشتراک گذاری)

شبکه های اجتماعی که می توانند بعنوان ابزار SMM استفاده شوند عبارتند از:

  • فیسبوک
  • توییتر
  • گوگل پلاس
  • لینکدین
  • لاینستاگرام
  • یوتیوب
  • پینترست


هرکدام از این شبکه های اجتماعی دارای شرایط استفاده منحصر به فرد است که برای افراد و اشخاص حقوقی، به عنوان مثال شرکت ها، متفاوت است.

آنچه که شرکت ها دریافت می کنند، انتخاب یک برنامه تبلیغاتی برای دریافت مخاطب بیشتر است تا باعث افزایش ترافیک ورودی به وب سایت شود.

ارتقاء SMM های منفعل به چه معناست؟

در مقابل سوشال مدیا مارکتینگ فعال، مارکتینگ منفعل است که در آن شما با انتشار عکس و فیلم و .. در شبکه های اجتماعی و مقالات در بلاگ، باید منتظر بمانید تا افراد به صفحات شما سر بزنند.

عکس العمل کاربران می تواند به آنالیز بیشتر رفتار آن ها منتهی شود که این باعث بهبود جایگاه برند شما خواهد شد.

یکی از فواید این مدل از بازاریابی رسانه های اجتماعی، بی درنگ بودن آن است که سرعت کل روند بهینه سازی رسانه های اجتماعی را افزایش می دهد.

بطور خلاصه، شما به هر دو روش برای نفوذ در جامعه مخاطبینتان احتیاج دارید و نباید از هیچکدام آن ها غافل شوید.